Studieprodukt 3

Introduktionen til det tredje studieprodukt blev givet ved følgende oplæg:
"Produktet "fuglehuse" er en klassiker indenfor den traditionelle sløjdundervisning, og med god grund. Det er en overkommelig og brugbar opgave, der på mange måder rammer ind fagets traditionelle opfattelse af værdien af at fremstille ting med en nytteværdi."
 
Som startskuddet til dette skulle vi fremstille en god gammeldags redekasse, som de fleste folkeskole elever oplever igennem deres tid i folkeskolen. Redekassen består som oftest af nogle brædder:
 

 
 Brædderne bliver derefter sømmet, skruet og limet sammen, med rette vinkler. Eleven der savner udfordringer i sløjdlokalet får måske en arbejdstegning, hvorpå der er skæve vinkler, således at eleven skal save nogle af brædderne i smig.
 
 

 

 

 
 
 
 Herefter samles og males redekassen.
 

 

 

 
 Den anden del af studieproduktet består af en friere fortolkning af et fuglehus eller redekasse om man vil.
Jeg besluttede - kraftigt inspireret af en skiferie - at mit fuglehus skulle bygges op en svensk bjælkehytte, og på samme tidspunkt kunne lære elever i folkeskolen om, hvordan huse er bygget op.

Jeg startede derfor med af "lægge et fundament" og op omkring fundamentet bygget det skelet som mit hus senere skulle bygges op om.


 

 

 
For at holde på mit skelet satte jeg dyvler i.

 

 

 
 Herefter var det tid til at skære stolper og spær til.


 
 Og så skulle der være rejsegilde. Alt er sat sammen med dyvler, lim og søm. Træet var ikke solidt nok til at bruge skruer.

 

 
 Efter at have holdt et traditionelt rejsegilde, skulle huset have noget beklædning. I og med at jeg ønskede at huset skulle bygges af så mange genbrugsmaterialer som muligt - alle de stykker træ jeg havde brugt indtil videre, var træ der tidligere havde siddet som en eller anden form for konstruktion i mit eget hus og var blevet revet ned - skulle jeg til at tænke over hvordan jeg kom videre.
Heldigvis havde min nabo stillet en masse små lister ud til storskrald - han har bygget modeller i træ i mange år - og dem så jeg mit snit til at bruge. Så nu skulle altså have beklædning.
 

 
 Listerne skulle skæres til i længde
 


 
 Herefter skulle de fæstnes på skelettet. Her var jeg nødt til at benytte mig af en lim, der ikke ville løbe ud så at sige og samtidig skulle den kunne tåle vand, kulde, sol og varme. Her kom akrylfugemassen til hjælp.


 

 
 Og så var det på med beklædning.

 

 
Vindskeden

 

 
 Og til sidst taget

 
Nu var problemet at mit tag ikke sluttede helt tæt øverst i rygningen. Derfor måtte jeg have mine "rygningstegl" på.


 
Og så stod der et hus med beklædning.

Så manglede der kun et gulv.

Her var min tanke, at hvis dette skulle være et projekt i folkeskolen, for de elever der måske savnede nogle udfordringer i sløjdlokalet, at gulvkonstruktionen skulle læne sig så meget op ad virkelighede som overhovedet muligt. Derfor skulle der være fugebredde mellem gulvbrædderne, så disse kan bevæge sig så meget som det skulle være nødvendigt.
Igen brugte jeg akrylfugemassen - både som lim og som fugemasse mellem gulvbrædderne.
Til sidst lidt finish af gulvet.

Og hvor mange fugle kan blære sig med at have et fuglehus plankegulv, hvor der er fuget mellem plankerne?
Bæredygtighed:
I og med at mit fuglehus ikke er blevet sat i produktion, anser jeg det som en mulighed at kunne dreje opgaven med bæredygtighed ind under økonomisk eller social bæredygtighed. Til gengæld har jeg brugt meget tid på at fokusere på den del af bæredygtighed der handler om genbrug. Faktisk så er alle mine materialer genbrugsmaterialer. Fælles alle mine materialer har været, at de skulle have været endt på genbrugsstationen. Her ville de nok have indgået i en anden form for genbrug og blevet gendannet som MDF eller spånplade, hvilket jo i sig selv også er genbrug. Jeg har så bare valgt at bruge mine materialer, før de skulle indgå i forarbejdning - både mekanisk og kemisk (som måske ikke altid er helt miljørigtigt).
Det eneste materiale jeg ikke har genbrugt har været min akrylfugemasse. Ærligt ved jeg ikke hvor miljørigtigt og bæredygtigt det er at bruge akrylfugemasse. Alternativet til fugemassen ville have været varmgalvaniserede søm, som jeg ved med sikkerhed ikke er miljørigtigt og at det eneste bæredygtige i et sådant søm ville være genbrugsjern. Varmgalvaniseringsprocessen er utrolig giftig.

Lærertanker
Med baggrund i tænkningen omkring ny nordisk skole, har jeg valgt at lægge mine didaktiske overvejelser omkring netop to af punkterne i deres manifest.
  • Sikre, at hver enkelt tages alvorligt, udfordres og støttes, så alle får lige muligheder. Alle børn og unge skal mødes med ambitioner. De skal inddrages som medskabere af de fællesskaber, de indgår i. Deres nysgerrighed og lyst til at lære mere skal stimuleres. De skal erfare, at det nytter at anstrenge sig.
  • Styrke anvendelsesorienteringen og de praktiske dimensioner i undervisningen og den pædagogiske praksis.
Jeg har lagt mine tanker på, at nogle elever efter folkeskolen skal ud og have sig en læreplads og derved en faglig og praktisk uddannelse. Derfor vil dette projekt møde eleverne med deres trang til at tage udgangspunkt i virkeligheden og deres naturlige "hvad skal vi bruge det her til?" således at disse tanker bliver stimuleret, samtidig med at de allerede inden de kommer videre fra folkeskolen kender til fagbegreber som de måske senere ville kunne bruge.
Der står i manifestet, at eleverne skal erfare, at det nytter at anstrenge sig. Derfor er tanken med denne opgave, at eleverne efterfølgende skulle lave en model af et rigtigt hus i målestoksforhold. Derved vil der også komme en vinkel af anvendelsesorientering ind over opgaverne. Vi kan altså tage matematiklokalet med ned i sløjdlokalet og bruge viden herfra til noget praktisk. Og nej vil skal ikke bygge fuglehuse for at lære om Pythagoras, vi skal derimod bruge den viden vi har matematisk til at løse praktiske problemer. Vi skal med andre ord ikke tage matematiklokalet med i sløjdlokalet bare fordi vores statsminister har sagt at det er en god ide. Der skal være tanke bag handling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar